Dr. phil. Tim Ziemer
Vertretungsprofessor
Anschrift
Büro
Sprechzeiten
nach Vereinbarung per E-Mail
Kontakt
Vertretung
Schwerpunkte
- Psychoakustik
- Sonifikation
- Räumliche Wahrnehmung
Biografie
* 1986 in Henstedt-Ulzburg
2006 Praktikum im Tonstudio Modern Toys Music
2006-2011 Studium der Systematischen Musikwissenschaft, Historischen Musikwissenschaft und Betriebswirtschaftslehre an der Universität Hamburg
2008-2009 Studentische Hilfskraft in der Behörde für Kultur, Sport und Medien Hamburg
2008-2010 Akustik-Tutor am Institut für Systematische Musikwissenschaft der Universität Hamburg
2011 Sachverständigenassistenz im Ingenieurbüro für Akustik Busch GmbH
2011-2015 Promotionsstudent am Institut für Systematische Musikwissenschaft der Universität Hamburg
2011-2014 Technischer Dienst und Ordnungsdienst beim Konzert- und Veranstaltungslogistiker U-Need
2012-2013 Organisation der International Summer School in Systematic Musicology (ISSSM)
2013-2020 Freier Autor bei CHIP, Focus- und CHIP-Online Praxistipps, Netmoms, Heise und anderen
2013-2016 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Systematische Musikwissenschaft der Universität Hamburg
Januar - April 2016 Forschunspraktikum am National Institute of Informatics (NII) Tokyo, Japan
2016-2018 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Bremen Spatial Cognition Center der Universität Bremen
2018 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Systematische Musikwissenschaft der Universität Hamburg
2019-2022 Wissenschafter in der Medical Image Computing Group des Bremen Spatial Cognition Centers der Universität Bremen
Seit 10/2022 Vertretungsprofessor für Systematische Musikwissenschaft an der Universität Hamburg
Publikationen (Auswahl)
Buch
Ziemer, Tim: Psychoacoustic Music Sound Field Synthesis – Creating Spaciousness for Composition, Performance, Acoustics and Perception, Springer: Cham 2020.
Journal-Papers
Ziemer, Tim & Schultheis, Holger, “PAMPAS: A PsychoAcoustical Method for the Perceptual Analysis of multidimensional Sonification”, in: Frontiers in Neuroscience 16, 2022, paper number: 16:930944
Ziemer, Tim & Plath, Niko, “Microphone and Loudspeaker Array Signal Processing Steps towards a ‘Radiation Keyboard’ for Authentic Samplers”, in: Applied Sciences 10(7), paper number: 2333, 18 pages, 2020
Ziemer, Tim & Schultheis, Holger, "Psychoacoustic Auditory Display for Navigation. An Auditory Assistance System for Spatial Orientation Tasks", in: Journal on Multi-Modal User Interfaces (JMUI) (Special Issue: Interactive Sonification), 2018.
Ziemer, Tim, Schultheis, Holger, Black, David & Kikinis, Ron, "Psychoacoustical Interactive Sonification for Short-Range Navigation", in: Acta Acustica United with Acustica 104(6), 2018, S. 1075-1093.
Ziemer, Tim & Bader, Rolf, "Psychoacoustic Sound Field Synthesis for Musical Instrument Radiation Characteristics", in: J. Audio Eng. Soc. 65(6), 2017, S. 482-496.
Buchbeiträge
Ziemer, Tim, “Wave Field Synthesis”, in: R. Bader (Hrsg.): Springer Handbook of Systematic Musicology, Springer: Berlin, Heidelberg 2018, Kap. 18, S. 175-193.
Ziemer, Tim, “Source Width in Music Production. Methods in Stereo, Ambisonics, and Wave Field Synthesis”, in: A. Schneider (Hrsg.): Studies in Musical Acoustics and Psychoacoustics, Springer: Cham 2017, S. 299-340.
Ziemer, Tim: Implementation of the Radiation Characteristics of Musical Instruments in Wave Field Synthesis Applications [PDF], Hamburg, Univ. Diss., 2015.
Konferenz-Papers
Ziemer, Tim, Kiattipadungkul, Pattararat & Karuchit, Tanyarin, “Novel Recording Studio Features for Music Information Retrieval”, in: Proceedings of Meetings on Acoustics (POMA) 42(1), 2020, Paper-Number: 035004.
Ziemer, Tim & Schultheis, Holger, “Psychoacoustical Signal Processing for Three-Dimensional Sonification”, in: 25th International Conference on Auditory Display (ICAD2019), Newcastle, June 2019.
Stirnat, Claudia & Ziemer, Tim, "Spaciousness in Music: The Tonmeister's Intention and the Listener's Perception", in: Philipp Kessling & Thomas Görne (Eds.): KLG 2017. klingt gut! 2017 - International Symposium on Sound, Hamburg, June 2017.
Ziemer, Tim, Yu, Yi & Tang, Suhua, “Using Psychoacoustic Models for Sound Analysis in Music”, in: Proceedings of the 8th Annual Meeting of the Forum on Information Retrieval Evaluation, 2016, S. 1-7.
Ziemer, Tim & Bader, Rolf, “Implementing the Radiation Characteristics of Musical Instruments in a Psychoacoustic Sound Field Synthesis System”, in: 139th International AES Convention, 2015.
Ziemer, Tim, “Sound Radiation Characteristics of a Shakuhachi with different Playing Techniques [PDF]”, in: Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics (ISMA), Le Mans, 2014, S. 549-555.
Ziemer, Tim, “Towards a Lateral Line Sensor to Supplement Active Sonar in Shallow Water”, in: ASME 33thInternational Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering OMAE2014, San Franciso, CA, 2014
Vollständige Publikationsliste
Meine vollständige Publikationsliste finden Sie als PDF-Dokument, in meiner persönlichen Publikationsseite und der Publikationsseite des Instituts für Systematische Musikwissenschaft.
Auszeichnungen und Drittmittel
2019
Zentrale Forschungsförderung (ZF) der Universität Bremen: Eigene Projekte für Postdocs: "3-Dimensional Interactive Psychoacoustic Auditory Display (3DAD)". 3 Jahre.
2018
Hyundai Motors Best Paper Award auf der International Conference on Auditory Display (ICAD2018) für das Paper: "A Psychoacoustic Auditory Display for Navigation" [pdf].
Best Poster Award der Spatial Cognition 2018 für den Beitrag: "An auditory display for representing two-dimensional space".
Postdoc Plus Stipendium der Claussen Simon Stiftung. 1 Jahr.
2017
Kongressreisezuschuss vom Deutschen Akademischen Austauschdienst (DAAD) zur Teilnahme an der Acoustics '17, the 173rd Meeting of the Acoustical Society of America and the 8th Forum Acusticum, Boston, MA, Jun 2017.
2016
Association for Computing and Machinery (ACM) und Special Interest Group on Information Retrieval (SIGIR): Student travel grant zur Teilnahme am Forum for Information Retrieval Evaluation (FIRE), Kolkata, India, Dec 2016.
2015
Acoustical Society of America (ASA): Best paper award for students and young presenters auf dem 170th Meeting on Acoustics, Jacksonville, FL, Nov 2015 for my paper. "Complex Point Source Model to Calculate the Sound Field Radiated from Musical Instruments".
Acoustical Society of America: Student Transportation Subsidies to participate in the 170th Meeting on Acoustics, Jacksonville, FL, Nov 2015.
Universität Hamburg: Reisekostenzuschuss aus dem Körperschaftsvermögen der Universität Hamburg.
Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD): Kongressreisestipendium zur Teilnahme an der 139th Audio Engineering Society Convention, New York, NY, Oct-Nov 2015.
American Society of Mechanical Engineering (ASME): Outreach for engineers specialty forum, St. John's, NL, Canada, 2015.
2014
Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD): Kongressreisestipendium zur Teilnahme am International Symposium on Musical Acoustics (ISMA), Le Mans, France, Jul 2014.
2010
ERASMUS: Travel grant zur Teilnahme an der International Summer School in Systematic Musicology (ISSSM), Jyväskylä, Finland, 2010.
Eingeladene Vorträge
Ziemer, Tim, “Psychoakustische Sonifikation", Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung (GfM) 2019, Detmold/Paderborn, Sep 2019.
Ziemer, Tim, Keynote speech: “Monophonic Sonification for Spatial Navigation", International Workshop on Informatics (IWIN) 2019, Hamburg Sep 2019.
Ziemer, Tim, “Psychoakustische Wellenfeldsynthese für Musik", Kolloquium: Aktuelle Arbeiten in der Musikwissenschaft, Hamburg 2018.
Ziemer, Tim, "Perceptually Motivated Sound Field Synthesis for Music Presentation", Acoustics '17: Joint Meeting of the Acoustical Society of America and the European Acoustics Association, Boston (MA), Jun 2017.
Wöllner, Clemens und Ziemer, Tim, “Recent Research Projects Carried Out at the University of Hamburg (UHH), Institute of Systematic Musicology”, Sound and Music Computing Conference (SMC), Hamburg 2016.
Ziemer, Tim, “Vector Base Amplitude Panning (VBAP)" (Workshop), Sound and Music Computing Summer School (SMC), Hamburg 2016.
Ziemer, Tim, “Wave Field Synthesis Do-It-Yourself" (Workshop), Sound and Music Computing Summer School (SMC), Hamburg 2016.
Ziemer, Tim, “Psychoacoustic Wave Field Synthesis for Music", International Summer School in Systematic Musicology (ISSSM), Hamburg 2012.
Ziemer, Tim, “Synthese der Abstrahlcharakteristik von Musikinstrumenten mittels Wellenfeldsynthese", Kolloquium: Aktuelle Arbeiten in der Musikwissenschaft, Hamburg 2011.
Geleitete Sitzungen
2012
Organization of the International Summer School in Systematic Musicology (ISSSM2012), Hamburg, Germany
2016
Co-Organization of the Sound and Music Computing (SMC) Summer School, Hamburg, Germany
Chaired Session "Rooms, Spaces, Environments" at the Sound and Music Computing Conference (SMC), Hamburg, Germany
2017
Chaired Session "General Topics in Musical Acoustics II" together with James P. Cottingham on the Acoustics '17 joint meeting of the Acoustical Society of America (ASA) and the European Acoustics Association (EAA), Boston, MA
2018
Chaired Session "Sonification and Ambient Displays" on the International Conference on Auditory Display (ICAD2018), Houghton, MI
2020
Chaired Sessions "General Topics in Musical Acoustics I, II and III", co-chaired with Bozena Kostek at the virtual meeting of the Acoustical Society of America (ASA)
2022
Organization of the Interactive Sonification Workshop (ISon) 2022, Delmenhorst, Germany
2023
Organization of the Sonic Tilt Competition
Paper chair for the International Conference on Auditory Display (ICAD2023), together with Marian Weger, Norrköping, Sweden
Gutachtertätigkeit
Roles:
Co-Editor of the International Journal of the Informatics Society Japan (IJIS)
Review Editor at Frontiers in Signal Processing
YouTube Channel Subboard member at the International Community for Auditory Displays (ICAD)
Fachzeitschriften:
Psychomusicology: Music, Mind, and Brain published by the American Psychological Association (APA)
Scientific Reports by Springer Nature
Journal of the Audio Engineering Society
Frontiers in Psychology published by Frontiers Media
Frontiers in Neuroscience published by Frontiers Media
Ergonomics in Design: The Quarterly of Human Factors Applications published by SAGE and the Human Factors and Ergonomics Society (HFES)
Journal on Multimodal User Interfaces published by Springer
Frontiers in Signal Processing published by Frontiers Media
International Journal of Environmental Research and Public Health published by MDPI
Education Sciences published by MDPI
Applied Sciences published MDPI
Acoustics published by MDPI
Sensors published by MDPI
Electronics published by MDPI
Future Internet published by MDPI
Processes published by MDPI
Cognitive Systems Research published by Elsevier
Space and Culture Journal published by SAGE
Journal on Multimodal User Interfaces published by Springer
IEEE Transactions on Human-Machine Systems published by the Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) and the Systems, Man, and Cybernetics Society (SMC)
Human Factors published by SAGE and the Human Factors and Ergonomics Society (HFES)
Patterns Journal published by Cell Press
Robotics and Autonomous Systems published by Elsevier and the Intelligent Autonomous Systems (IAS) Society
Konferenzen:
International Summer School of Systematic Musicology (ISSSM)
Interactive Sonification Workshop (ISon) 2022
Audio Mostly Conferences
OMAE Conference on Ocean, Offshore, and Artic Engineering, organized by the American Society of Mechanical Engineering
International Conference on Auditory Display (ICAD) organized by the International Community for Auditory Display
International Conference on Multimodal Interaction (ICMI) organized by the Association for Computing Machinery (ACM)
Lehre
2022
WS: Seminar "Musikgeschmack mit künstlicher Intelligenz untersuchen"
Theoretische Grundlagen und praktische Implementierung von maschinellem Lernen, akustischen Features und Hörertypen zur Erforschung des Musikgeschmacks (3SWS)
WS: Seminar "Hörbahn – Evolution, Stationen, Funktionen und ihre Modellierung"
Entwicklung des Gehörs, Stationen, Funktionen und Modelle der Hörbahn und ihr Beitrag zur Klangverarbeitung und -wahrnehmung.
WS: Übung "Mathematik für Musikwissenschaftler"
Mathematische Grundlagen für das Studium der Systematischen Musikwissenschaft: Mengen, mathematische Operatoren, Trigonometrie, komplexe Zahlen, Matrixrechnung, Ableitungen, Integrale, Reihen, Fourier-Analyse, Lösen von Differentialgleichungen. (3 SWS)
2020
WS: Online Masters’ Project “Sonification Apps”
I supervised 20 master’s students in Computer Science and Digital Media, who work 40 hours per week to conceptualize, implement and release Tiltification, a multi-platform audio app (8 SWS)
2019
WS:Seminar “Sonification”
Definitions and use cases of auditory display and practical implementation of psychoacoustic auditory display methods
SS: Praktikum "Psychoacoustical Audio Programming"
Programming of synthesizers and audio effects, psychoacoustical models, the auditory pathway and perceptual music analysis (3SWS)
2018
WS: Seminar "Applied Psychoacoustics"
Theoretic foundations and practical implementation of psychoacoustics in music for Bachelor’s and Master’s students (2 SWS)
SS: Seminar "Psychoakustische Sonifikation"
Theorie in Psychoakustik und praktische Umsetzung in Sonifikation für Bachelor- und Masterstudenten (2 SWS an der Universität Hamburg).
2016
Summer: Workshops on "Vector Base Amplitude Pannign (VBAP), Ambisonics and Wave Field Synthesis"
Foundations and demonstrations of diverse audio technologies for Master's and PhD students (4 hours at the International Sound and Music Computing (SMC) Summer School)
SS: "Praktikum Akustik"
Praktische Anwendung und wissenschaftliche Experimente auf dem Gebiet der Musikalischen Akustik, Raumakustik, Psychoakustik und der Digitalen Signalverarbeitung für Bachelorstudenten (3 SWS an der Universität Hamburg).
2015
SS: "Praktikum Akustik"
Praktische Anwendung und wissenschaftliche Experimente auf dem Gebiet der Musikalischen Akustik, Raumakustik, Psychoakustik und der Digitalen Signalverarbeitung für Bachelorstudenten (3 SWS an der Universität Hamburg).
2014
WS: "Übung Akustik"
Grundlagen der Instrumentenakustik, Raumakustik, Psychoakustik und Digitalen Signalverarbeitung, für Bachelor-Studenten (SWS an der Universität Hamburg).
SS: Seminar "Raumakustik und Auralisation"
Theory and application in the field of room acoustics, virtual acoustics, microphone- and loudspeaker-array technology for Bachelor's and Master's students (2 SWS at the University of Hamburg).
2013
WS: Seminar "Musikalische Wellenfeldsynthese"
Theorie, Andwendung und Forschungstrends auf der Gebiet der Wellenfeldsynthese und verwandter Mehrkanal-Audiosysteme, für Bachelor- und Master-Studenten (2 SWS an der Universität Hamburg).
WS: "Orientierungseinheit"
Einführung der Erstsemester-Bachelorstudenten in das Studium der Systematischen Musikwissenschaft (einwöchiger Intensivkurs, ca. 30 Stunden an der Universität Hamburg).
2012
Summer: Tutorial "Sound Field Synthesis"
Theorie und Demonstrationen verschiedener Schallfeldsynthesemethoden für Musik, für Masterstudenten und Doktoranden (3 Stunden auf der International Summer School in Systematic Musicology (ISSSM)).
2009
WS: Tutorium zur Übung Akustik
Training und Übungsaufgaben in linearer Algebra, Rechnen mit komplexen Zahlen, Logarithmus und Exponentialfunktionen, und dem Lösen von linearen, partiellen Differentialgleichungen für Bachelor-Studenten (2 SWS an der Universität Hamburg).
SS: Tutorium zum Praktikum Akustik
Training und Übungsaufgaben in Mikrofonarraymessungen, Körperschallmessungen, und Schaltplanentwurf und Löten eines analogen Synthesizers (2 SWS at the University of Hamburg).
2008
WS: Tutorium zur Übung Akustik
Training und Übungsaufgaben in linearer Algebra, Rechnen mit komplexen Zahlen, Logarithmus und Exponentialfunktionen, und dem Lösen von linearen, partiellen Differentialgleichungen für Bachelor-Studenten (2 SWS an der Universität Hamburg).
Find me...
... in the Bremen Spatial Cognition Center
... at the Claussen-Simon Foundation
... in the Cognitive Systems Group
... at the Hanse Institute for Advanced Study
... in the Medical Image Computing Group
... on Google Scholar
... on LinkedIn
... on ResearchGate
... on YouTube
and maybe ...
... on Academia
... on dblp
... on Kudos
... on Loop
... on OrcID
... on Scopus
... on Semantic Scholar
... on WebOfScience
... on the subpage of my dissertation project 2011-2014
und Nicht-Wissenschaftler ...
... on CHIP Online
... on Focus Online
... on Heise Online
... on SystMus